Poduszkowiec

Poduszkowce globalnie zdobywają coraz większe uznanie w ratownictwie lodowym, powodziowym, a dodatkowo na wodach prędko płynących. Są również niecodziennym środkiem transportu łączącym cechy pojazdu lądowego i wodnego. Te atrakcyjne pojazdy stosowane od ponad 50 lat w transporcie oraz dodatkowo wykorzystywane w wielu armiach świata do użytku cywilnego weszły relatywnie ostatnimi czasy. Na dzień dzisiejszy wyścigi poduszkowców są one coraz w większości sytuacji stosowane w zadaniach w których niełatwo je zastąpić. Jako jedyne pojazdy radzą sobie w sprawnym poruszaniu się po zamarzniętych akwenach dosłownie przy cienkiej albo kruchej pokrywie lodu. Jako jedyne pojazdy są w stanie poruszać się po płytkich wodach przybrzeżnych, a ponadto po rwących górskich rzekach. Poduszkowiec świetnie sprawdzają się na terenach zalewowych, rozlewiskach rzecznych, a dodatkowo w przypadku powodzi.
W Polsce coraz więcej jednostek ratowniczych zaczyna się interesować poduszkowce rajdowe. W policji rzecznej w Łodzi od dawna działa poduszkowiec produkcji angielskiej podczas zimy patrolujący skutą lodem Wisłę. Mazurskie służby ratownictwa wodnego, a oprócz tego WOPR zarówno w Piszu, Giżycku jak również Okartowie od kilku sezonów testują z powodzeniem poduszkowce PRP 560 Ranger w postanowieniach zimowych. Polska Straż Graniczna jakiś czas temu otrzymała dwa poduszkowce do patroli na Zalewie Wiślanym . Rajdy poduszkowców to spore wyzwanie. Po pierwsze, koniecznym jest wspomnieć, że w zasadzie jest to lot nisko nad ziemią, z tego powodu wymaganie stosownego treningu by poruszać się bezpiecznie. Jadąc po wodzie małe fale są niezauważalne. Większe fale wymagają stosownego pokonywania ich grzbietów. Na lądzie pojazd poradzi sobie z nachyleniem dosłownie 20% przy starcie.

f